i & Lifestyle

5 Tips Melebatkan Rambut Dengan Mudah & Berkesan

Rawatan Rambut CitySkin MediSpa Hair Rich
Written by Norfanil

Hi,

Tak perlu panjang cerita, sebelum saya bagi tips, saya kongsikan sebab utama rambut menipis dan kering.

5 Sebab UTAMA Rambut Nipis dan Kering

tips melebatkan rambut mudah 2

1- Rebonding

Rebonding acap kali boleh merosakkan rambut. Memang tidak dinafikan, melakukan teknik rebonding pada rambut adalah untuk mencantikkan rambut. Tapi apabila melakukan terlampau banyak kali, ia mampu merosakkan rambut dan membawa kepada masalah rambut kering.

Tak suka rambut kering, tapi tetap buat juga, kan? Asal kan rambut lurus. Kalau lurus tapi kering tak cantik jugakkan?

2- Menyikat rambut semasa basah

Bila dah lambat, bila nak cepat, pasti terus sahaja sisir ataupun sikat rambut semasa tengah basah. Tahukah anda, sisir rambut semasa rambut masih basah, atau sejurus selepas mandi boleh menyebabkan rambut gugur sekaligus rambut anda semakin hari semakin menipis.

Jadi cuba elakkan, tunggu sehingga kering. Kalau rasa nak cepat, mandi jangan basuh rambut!

3- Menggunakan Hair Dryer terlampau panas.

Pernah dengar orang kate pakai Hair Dryer terlampau panas buatkan rambut jadi kering dan nipis? Haaa.. Pernah dengar, tapi buat juga kan.? Sebab nak cepat kering

Dah tau akibatnya, tapi buat jugak. Tak dinafikan, kadang aku pun buat. Tapi bila dekat gym je la. Sebab nak cepat. Jangan diamalkan pakai Hair Dryer, kalau anda berada dirumah, keringkan rambut seperti biasa pakai kain tuala ataupun kipas.

Elakkan pakai hair dryer!

4- Salah Shampoo

Ada shampoo yang kita guna 2 kali seminggu atau 3 kali seminggu itu tidak sesuai dengan rambut kita. Cuba cek balik kesan dari penggunaan shampoo tersebut.

Macam saya sendiri, ada shampoo yang betul-betul menyebabkan rambut saya gugur. Hari hari kena menyapu rumah.

Tapi sekarang rambut dah tak banyak gugur dan semestinya dah tak kering. Ada cara penyelesainnya.

Nak tau jalan penyelesaiannya? hmm

5 Tips Melebatkan Rambut Dengan Mudah!

1- Toncangkan rambut dan biarkan semalaman

Cara paling mudah untuk tebalkan rambut adalah dengan mengikat toncang rambut anda. Ini paling simple. Kalau kat rumah selalu buat. Tapi nak biarkan semalaman tu, kena toncang tinggi-tinggi la kot! Payah nak tidur! hehe

2- Minyak Zaiton

Ini saya pasti ramai yang tahu dan selalu buat. Iaitu menggunakan minyak Zaiton. Formulasi turun temurun. Tapi ada yang tak suka sebab terlampau berminyak dan minyak zaiton atau nama omputihnya Olive Oil. Harga pun boleh tahan.  hehe

Kalau taknak guna minyak zaiton, pakai minyak masak yang selalu digunakan tu.

3- Teh Hijau

Teh hijau bukan sahaja untuk buang toksik didalam badan. Boleh juga digunakan untuk melebatkan rambut.

Caranya? Rendam teh hijau semalaman dengan air yang mendidih. Biarkan berembun. Sapukan pada kulit kepala dan biarkan satu jam dan cuci. Kalau takda teh hijau, pakai teh biasa je.

Buat 3 kali seminggu.

4- Nanas

Kisar nanas hingga menjadi jus. Biarkan semalaman, kemudian lumur pada rambut selama 15-30 minit. Lakukan 3 kali seminggu.

5- Gunakan Shampoo

Ha.. Tak cukup rajin nak mengisar nanas? Tak cukup rajin nak merendam teh hijau? Tak cukup rajin nak bawa minyak masak masuk bilik air? 

Nah, tak payah susah-susah. Kalau dah nama pun shampoo, tak perlu susah diangkut masuk keluar. Memang tempatnya di bilik mandi. Cuma perlu beli sahaja.

Tapi pastikan guna Shampoo yang betul. Yang terbaik. Kat Saloon pon ada jual. Ada yang organic, ada yang di revolusikan. Jadi pilih la yang sesuai.

Ada ramai yang komplen, rambut tetap gugur walaupun dah shampoo. Kalau rambut gugur kurang 100 helai, itu adalah normal. Mungkin ada solusi lain seperti perlu mendapatkan khidmat pakar. Boleh baca mengenai sebuah klinik rambut dan konsultan di MediSpa HairRich


IKLAN BERBAYAR


Tailor dah start ambil tempahan baju raya. Korang dah dapat kain belum? Ha.. Tahun ni tren songket printed tau.. Sekarang dah masuk batch ke 3. Songket Dokoh Pastel dan Terang, Songket Bintang.

Sehari 100 pasang terjual. Design Exclusive dan limited.. Lambat abis kena borong dengan mereka... Boleh visit catalog www.djennaexclusive.blogspot.com untuk dapatkan kain pasang songket yang superb cantik sementara stok masih ada.. 

Anda mempunyai produk? Ingin saya review Produk Anda? Peluang kini dibuka! Email ke norfanil[@]gmail.com

About the author

Leave a Comment

CommentLuv badge