i & Lifestyle

Resepi Tat Nenas

Written by Norfanil

Anda mempunyai produk? Ingin saya review Produk Anda? Peluang kini dibuka! Email ke norfanil[@]gmail.com

Ini resepi tat nenas sempena raya.. hehe.. baru je wat sat tadi.. hehe.. Tat nenas antara kuih raya faveret setiap tahun.. Memang tak lengkap tak buat.

Ini antara kuih raya yang paling cepat habis. Hehe. Kalau tak rajin nak buat, memang main tunjuk kat kedau, Tapui tak mudah nak cari yang sedap sebenarnya. Kena pandai pilih.


IKLAN BERBAYAR


Tailor dah start ambil tempahan baju raya. Korang dah dapat kain belum? Ha.. Tahun ni tren songket printed tau.. Sekarang dah masuk batch ke 3. Songket Dokoh Pastel dan Terang, Songket Bintang.

Sehari 100 pasang terjual. Design Exclusive dan limited.. Lambat abis kena borong dengan mereka... Boleh visit catalog www.djennaexclusive.blogspot.com untuk dapatkan kain pasang songket yang superb cantik sementara stok masih ada.. 

Kain Pasang Songket

 

Kadang bila beli, ada yang biskutnya terlampau lembut, so tak berapa sedap la. Kalau kita buat sendiri kena pandai sukat. Silap sukat jadi hancur dan muak.

Ini resepi tat nenas mak aku. Tiap tiap tahun memang guna resepi ni. memang sedap.. jom tengok bahan bahan dia..

Resepi Tat Nenas

Bahan bahan:

  • 1 buku BUTTER
  • 4 cawan TEPUNG GANDUM
  • 2 sudu besar SERBUK BADAM
  • 1 sudu besar SUSU TEPUNG
  • 1/2 sudu kecil GARAM
  • 1/2 cawanTEPUNG JAGUNG
  • 1/2 cawan GULA HALUS
  • 2 biji KUNING TELUR
  • 1 sudu kecil ESEN VANILA
  • Sedikit pewarna KUNING
  • JEM NENAS

Cara cara:

1- Pukul gula halus bersama butter.

2- Masukkan telur kuning + ESEN VANILA dan pukul sedikit sahaja.

3- Masukkan serbuk badam + SUSU TEPUNG + TEPUNG JAGUNG dan terakhir adalah TEPUNG GANDUM.

4- Uli sehingga doh betul betul lembut.

5- Gunakan acuan tat gulung untuk menampakkan bentuk dan masukkan JEM NENAS di tengah tengah sebelum di gulung.. U


IKLAN BERBAYAR


Tailor dah start ambil tempahan baju raya. Korang dah dapat kain belum? Ha.. Tahun ni tren songket printed tau.. Sekarang dah masuk batch ke 3. Songket Dokoh Pastel dan Terang, Songket Bintang.

Sehari 100 pasang terjual. Design Exclusive dan limited.. Lambat abis kena borong dengan mereka... Boleh visit catalog www.djennaexclusive.blogspot.com untuk dapatkan kain pasang songket yang superb cantik sementara stok masih ada.. 

Kain Pasang Songket

 

6- Untuk nampak lagi cantik, sapukan kuning telur di atas TAT tersebut.

7- Bakar dalam suhu 110 selama 5 – 10 minit.

Selamat mencuba RESEPI TAT NENAS.. YUMMY YUMMY… berbalang balang siap. Ada yang tak sampai raya dah habis! Amboi.. gila kuih raya ke apa? haha..

So kalau tak cukup boleh buat lagi. Sabo je la dengan orang yang suka melahap ni. Cepat betul habis!. Hish!

About the author

1 Comment