my Resepi

Resepi Mee Kari Seafood Sedap & Mudah

Resepi Mee Kari Seafood Sedap & Mudah 0
Written by Norfanil

Resepi Mee Kari Seafood Sedap & Mudah| Dah lama sangat tak makan mee kari, mesti la merindui mee kari ibu sendiri.

Berbeza tau mee kari mama kami buat. Tak macam yang dekat kedai. Mee kari kami lebih pekat dan tak ada naik minyak.

Dah mengidam sangat kan, cuba la buat Mee Kari Seafood ni dengan adik sendiri. Alhamdulillah, pertama kali terus menjadi walaupun ada part-part kena alter rasa. Haha.. Kisah dia nanti saya cerita di bawah.

So ini resepi Mee Kari Seafood untuk 3-4 orang makan. Kalau makan banyak cukup untuk 3 orang makan sahaja. Okey.

Resepi Mee Kari Seafood Sedap & Mudah

Bahan-bahan :

Bahan A : Tumis

  • 2 sudu minyak
  • 3 sudu bawang mesin (bawang merah, putih, halia) – ambil yang dah sedia mesin dalam peti. haha
  • 2 batang kayu manis
  • 3 biji bunga lawang
  • 1 batang serai di ketuk
  • Sedikit daun kari.

Bahan B

  • 1  paket Kari Makanan Laut Mak Siti (dibancuh dengan sedikit air)
  • 1 cawan air
  • 2 sudu lada giling @ kisar. Bergantung nak pedas atau tak
  • 100 ml Santan (separuh dari santan kotak 200ml)
  • 10 ekor sotong di potong
  • 10 ekor udang di buang kulit dan kepala (senang nak makan)
  • 1/2 kg kerang. Direbus. Ambil yang dah siap rebus pun ok.
  • 1 batang fish cake
  • 10 biji fish ball
  • 1 ikat sawi.
  • Garam, Gula, Secukup rasa

Cara-cara:

  1. Tumiskan bahan A sehingga naik bau.
  2. Masukkan rempah kari yang telah di bancuh bersama sedikit air.
    Resepi Mee Kari Seafood Sedap & Mudah 0

    Resepi Mee Kari Seafood Sedap & Mudah 0

    Ini rempah kari yang kami guna. Rempah kari makanan laut Mak Siti

  3. Masukkan 1 cawan air. Kacau hingga sebati.
  4. Masukkan seafood, udang, kerang dan sotong. Biarkan sehingga masak.
    Resepi Mee Kari Seafood Sedap & Mudah 0
  5. Kemudian masukkan fish ball dan fish cake.
    Resepi Mee Kari Seafood Sedap & Mudah 0
  6. Masukkan 100ml santan. Hehe.. dalam video kami terlebih masuk santan, so abaikan. Bila terlebih kami alter balik masukkan 1 paket lagi rempah kari dan 1/3 cawan air.
  7. Masukkan sayur dan juga lada kisar.
  8. Biarkan mendidih, kemudian perasakan dengan garam, gula dan secukup rasa.
  9. Jangan biar terlampau pekat, sedap sedap elok sahaja di makan.

Boleh dihidang bersama 1 bungkus mee kuning yang di rebus. Sedap! Nak lagi sedap, tambah telur rebus dan juga cili padi. Yum!

Resepi Mee Kari Seafood Sedap & Mudah 0

Bila adik kata, “sama macam mama masak.”..  Lagi la kita suka. Rahsianya, Rempah Kari Makanan Laut Mak Siti laa..

So selamat mencuba..


IKLAN BERBAYAR


Tailor dah start ambil tempahan baju raya. Korang dah dapat kain belum? Ha.. Tahun ni tren songket printed tau.. Sekarang dah masuk batch ke 3. Songket Dokoh Pastel dan Terang, Songket Bintang.

Sehari 100 pasang terjual. Design Exclusive dan limited.. Lambat abis kena borong dengan mereka... Boleh visit catalog www.djennaexclusive.blogspot.com untuk dapatkan kain pasang songket yang superb cantik sementara stok masih ada.. 

Anda mempunyai produk? Ingin saya review Produk Anda? Peluang kini dibuka! Email ke norfanil[@]gmail.com

About the author

Leave a Comment

CommentLuv badge