Assalamualaikum…

Hari Khamis lepas aku menjejakkan kaki ke Sansana Kijang, Bank Negara untuk pertama kali dalam hidup anjuran Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaya (MPPUM). Selama ni tak pernah pergi. Dulu masa kat matrik ada lawatan ke Bank Negara, tapi tak terpilih sebab bukan budak pandai kan.

Salah satu aktiviti kat sana adalah dengar talk mengenai pengurusan kewangan. Masa dah nak habis talk, antara satu slide yang keluar adalah statistik jangka hayat bagi lelaki dan perempuan serta statistik penceraian di Malaysia. Apa kaitan statistik ini dengan panduan menyimpan duit untuk perempuan?

Kenapa Perempuan Perlu Menyimpan?

IMG_20130418_160950

Memandangkan jangka hayat bagi perempuan lagi lama dari lelaki, perempuan perlu membuat simpanan bagi diri sendiri untuk menampung kehidupan setelah bercerai. Walaupun statistik penceraian menurun tetapi angka yang ditunjukkan amat membimbangkan.. Puluhan ribu setahun.. Fuh..dahsyat..

Menjadi masalah pada perempuan untuk menyimpan duit adalah bila nak menyimpan je mesti ada yang nak meminjam. Hal ni bukan berlaku pada suami isteri sahaja, tapi kawan kawan pun ada. Lagi la bila  depa tahu kita mempunyai simpanan duit. Adakalanya juga kita berasa kesian kat kawan kita, ataupun suami kita yang ingin meminjam duit kita.. kan?

Macam aku sendiri la, simpanan duit JPA ada.. tapi oleh kerana kasihankan seseorang, kasi jugak la pinjam untuk membeli laptop dan berharap akan di beri pulangan melalui penulisan di blog ini.. Tapi simpanan kita tetap terusik. kan?

Panduan menyimpan Duit untuk perempuan

Dalam talk pengurusan kewangan, En Syed menyentuh mengenai panduan menyimpan duit untuk perempuan dan menyarankan perempuan agar membuka akaun bank yang lain tanpa pengetahuan sesiapa pun, termasuklah suami,kawan kawan, dan keluarga. Ini adalah sebagai jaminan sekiranya berlaku penceraian pada anda dan suami anda.  Boleh terima tak cara ni?

Kalau ikut aku la, memang boleh terima. Sebab bila orang tak tau kita ada simpanan, dieorg takkan mintak. Bila dieorg tahu kita ada simpanan, sebaliknya dieorg akan mintak pinjam. kan?

Kalau dikatakan ajal awal,macam mana ye?

p/s: Aku ada akaun maybank, cimb, bsn, bank islam, dan ASB.. simpan duit dalam ASB, konon taknak ambil, tapi Mr.Peah nak pinjam, keluarkan juga.. Lepas ni mungkin akan  bagi kad Bank MAYBANK pada mama.. supaya tak guna duit tuh. Kalau guna pun hanya untuk internet banking..

7 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge