i & Gajet

DIY : Baiki Handphone Masuk Air

DIY Baiki Handphone masuk air
Written by Norfanil

Anda pemilik Homestay atau Hotel? Ingin saya review Homestay atau Hotel Anda? Peluang kini dibuka! (KLIK)

Assalamualakum..

Perkara yang sering kali terjadi bila pergi air terjun. Alkisah masa aku pergi Ulu Yam beberapa hari lepas bersama rakan taulan. Sibuk sibuk sediakan beg untuk letak barang berharga rakan-rakan, terlupa pula nak letak barang berharga sendiri sebelum terjun sungai..

Akibatnya, handphone cap ayam grand Ninetology Black Pearl 2 menyelam dalam sungai. Haha.. Tak sedar handphone BP2 masih lagi berada dalam poket masa tuh. Selepas 30 saat berjalan menuju ke tengah, baru duk meraba poket. dan taddaaaaa.. BP2 lemas di Sg. Tua, Ulu Yam.. haha..

Cuak?? Sedih?? Sebenarnya tak ada la cuak sangat, sebab berkira kira nak beli handphone baru ataupun DSLR.. so macam tak de kesan sangat.

Apa aku buat bila handphone black pearl 2 masuk air?? Meh aku aja Do It Yourself..

Baiki Handphone Masuk Air

1) Buka housing belakang handphone
2) Cabut bateri dan simkad. 
3) Biarkan air kering atau guna hairdryer untuk pengeringan luaran.
4) Untuk hilangkan wap, masukkan handphone ke dalam bekas beras kat rumah masing masing. Biarkan semalaman.
5) InsyaAllah handphone akan pulih.. Tapi skrin yang masuk air makan masa 2 3 hari untuk kering.

Dapatkan kain pasang Daun Anzalna yang superb cantik sementara stok masih ada.. Gile ramai masuk order! Cepat!..

Koleksi Ariani Lebaran 2016
Baiki Handphone Masuk Air menggunakan beras

Balang beras tempat isi Handphone masuk air.. hehe

Mudah je kan Baiki Handphone Masuk Air yang saya tunjuk. Masalah yang akan di hadapi bila Handphone masuk air antaranya, masalah pada Mic kat handphone, speaker dan juga skrin yang mungkin agak kabur nanti.. Yang lain insyaAllah berfungsi dengan baik..

Selamat mencuba..

#

About the author

25 Comments

Leave a Comment

CommentLuv badge

TENTANG NORFANIL

25. Pemegang Ijazah Sarjana Muda Perakaunan (Universiti Malaya).

Merupakan blogger sepenuh masa dan juga freelancer

Suka makan, suka tidur, suka travel dan suka aktiviti lasak. Tidak suka jatuh cinta!

Advertorial? Review? Jangan segan-segan hubungi saya. [su_button url="mailto:[email protected]" target="blank" background="#f899ce"]norfanil @ gmail.com[/su_button

MY fanpage

SUBSCRIBE

[mc4wp_form]

© 2015. Norfanil - Salute to Life. All Rights Reserved. Powered by NR Network