i & Lifestyle

Dilema Seorang Blogger 1 : Bukan Taknak Usulkan Nama Ke Advertiser

Written by Norfanil

Assalamualaikum.. Aku baca blog daddy to be Broframestone pasal luahan hati blogger. Dia punya dah episod 25, aku punya baru episod 1.. Hehe.. Terpanggil nak buat benda ni..

Luahan hati seorang blogger episod pertama aku nak cakap pasal usulkan nama blogger kepada advertiser yang kita kenal, yang kita dapat job dari mereka..

Tahun lepas tahun paling gembira bagi aku sebagai seorang blogger sebab kerana google la blog aku di jumpai dan di ambil sebagai one of blogger dalam senarai advertiser tersebut. Alhamdulillah.. Syukur… Disebabkan aku pertama kali dapat sponsored post dan advertorial masa tuh teruja sangat…

Then aku ajak juga 2 3 orang blogger yang aku kenal untuk di senaraikan kebanyakkannya kenalan kolej dan blogger Terengganu. Sebab bagi aku aku nak naikkan dieorg… Alhamdulillah berjaya. Tapi sekarang depa dah kurang blogging pulak dah..So aku gerak sorang sorang..

Aku mintak maaf.. terus terang aku cakap, aku bukan taknak usulkan blogger blogger pemes yang aku kenal kat advertiser.  Memandangkan aku takde pengalaman dengan sesetengah advertiser, gerak hati aku berkata untuk lihat dulu jangka masa selama setahun, macam mana performance advertiser tersebut.. Aku taknak jadi orang tengah yang usulkan, tapi bila ada masalah aku yang kena sebab bagi advertiser yang banyak masalah.. Sebab tuh aku lebih suka make sure layanan dieorg pun baik.. dan aku tahu, sememangnya advertiser punya layanan memang baik , cuma ada segelintir sahaja.. itu yang aku risau, sebab aku tak tau siapa segelintir itu…

Sebab tuh aku fikir 2 3 kali.. Jangan kata aku kedekut taknak kongsi job..bukan…. Tapi aku fikir, kalau aku usulkan, tiba tiba sekerat jalan…pastuh ada masalah macam macam, lambat bayar ke.. tiba tiba di kuarkan dari list ke,,, itu aku risau.. Tuh kebanyakkanya berlaku bila job tuh dapat info dari kita.. So aku harap blogger boleh paham.. kalau kawan kamcin aku ok gak.. boleh deal sikit sikit.. tapi kalau yang kita usulkan tapi kita nampak potensi blog dia walaupun tak rapat.. mau menjawab nanti ambil kesempatan….grr.. tapi kalau aku usulkan pun, aku usul nama sahaja, dan depa akan contact direct, so apa apa masalah senang.. Ambush je.. ye dak..

# aku kongsi dengan mereka, bukan kedekut, tapi tengok masa dan keadaan… berat rasa beban, bila kita jadi orang tengah untuk blogger under kita… siapa pernah rasa.. angkat tangan!!!! hehehe

# tapi kadang kadang, advertiser tak de masalah, tapi blogger pulak ada masalah.. 


IKLAN BERBAYAR


Tailor dah start ambil tempahan baju raya. Korang dah dapat kain belum? Ha.. Tahun ni tren songket printed tau.. Sekarang dah masuk batch ke 3. Songket Dokoh Pastel dan Terang, Songket Bintang.

Sehari 100 pasang terjual. Design Exclusive dan limited.. Lambat abis kena borong dengan mereka... Boleh visit catalog www.djennaexclusive.blogspot.com untuk dapatkan kain pasang songket yang superb cantik sementara stok masih ada.. 

Anda mempunyai produk? Ingin saya review Produk Anda? Peluang kini dibuka! Email ke norfanil[@]gmail.com

About the author

22 Comments

Leave a Comment

CommentLuv badge